ד"ר מייקל מימוני

טיפולים חדשניים לעיניים

הסרת פטריגיום ללא תפרים

ד"ר מייקל מימוני

טיפולים חדשניים לעיניים

הסרת פטריגיום ללא תפרים

לקבלת פרטים נוספים, אנא מלאו את הטופס ויחזרו אליכם

הסרת פטריגיום בלייזר

פטריגיום הוא צמיחה של רקמת לחמית פיברו- ווסקולרית ורודה ובשרנית, אשר בדרך כלל מופיעה בחלקה המדיאלי (קרוב יותר לאף) של העין. פטריגיום בדרך כלל נוטה לגדול באיטיות במשך שנים ובשלב כלשהו גדילתו פוסקת. במקרים שאינם שכיחים הפטריגיום יכול להמשיך לגדול על פני הקרנית השקופה עד כדי כיסוי אישון העין, דבר שחוסם את שדה הראייה ומהווה אינדיקציה לניתוח להסרת הפטריגיום. אמנם פטריגיום הוא דרך כלל ממצא שפיר וללא השלכות רציניות על הראייה, אך הוא יכול לגרום לתסמינים כמו אודם בעיניים, גירוי ותחושת גוף זר בעין ובכך לפגוע באורח החיים.

פטריגיום

עין בריאה

ניתוח להסרת פטריגיום

הסרה של הפטריגיום , כאמור, אינה הכרחית ותעשה רק בהימצא אינדיקציות מתאימות בניהן:

מעורבות או איום על ציר הראייה, אסטיגמציה חמורה (צילינדר), הגבלה בתנועות העיניים, מראה לא טיפוסי המחשיד לדיספלזיה, גדילה מהירה, תסמינים של גירוי ואודם המפריעים לאורך חייו של המטופל, או , במידה והמטופל מעוניין בכך, מבחינה אסתטית. במידה והמטופל סובל הן מפטריגיום והן מקטרקט עדיף לבצע את הסרת הפטריגיום קודם בכדי לאפשר תוצאות טובות יותר לניתוח הקטרקט. הפטריגיום יכול לעוות את צורת הקרנית, דבר שיביא למדידות טרום ניתוחיות לא מדויקות ובהתאמה פגיעה בתוצאות ניתוח הקטרקט.

אפשרויות הטיפול הקיימות עבור פטריגיום הן בעיקר כירורגיות וכוללות טכניקות חדשות ויעילות. פטריגיום נפוץ במדינות קו המשווה בשל חשיפה מרובה לקרינת השמש (UV) , נפוץ יותר בקרב גברים ומכונה גם "עין הגולש" . המטרה של ניתוח להסרת פטריגיום היא הסרת הפטריגיום באופן שמאפשר שחזור שדה הראייה אם נפגע ושיפור מבחינה קוסמטית. קיימות שלוש שיטות כירורגיות המקובלות כיום להסרת פטריגיום :

סקלרה חשופה – הפטריגיום מוסר והסקלרה נותרת חשופה.

סגירה פשוטה –  הסגירה מבוצעת באמצעות תפרים נספגים על מנת לסגור את הפער שנותר בלחמית.

השתלת רקמה – כוללת השתלת רקמה אוטולוגית (עצמית- נלקחת מהמטופל עצמו ובכך פוחת הסיכון לדחיית השתל). שתלי הרקמה ממוקמים מעל הפגם בלחמית ומוצמדים עם דבק פיברין או תפרים.  בהשוואה לטכניקות סקלרה חשופה או סגירה פשוטה הוכח כי השתלה אוטולוגית מביאה לשיעור נמוך משמעותית של הפטריגיום ובהתאמה גם פחות ניתוחי תיקון בהמשך.

הסרת פטריגיום בלייזר

נעשה שימוש ב – Fematosecond לייזר לחיתוך שתל הלחמית לצורך ההשתלה העצמית. השימוש בלייזר נבדק בקרב רופאים מומחים ומנוסים אל מול רופאים בעלי פחות ניסיון ניתוחי. בהשוואה לקבוצת הרופאים המנוסים, משך הניתוח ואי הנוחות לאחר הניתוח היו דומים לנתונים שהתקבלו בשימוש בלייזר. לעומת זאת , בקרב הרופאים המתלמדים תוצאות הלייזר היו משמעותית טובות יותר, ונמצאו שיעורי הישנות וסיבוכים נמוכים יותר.

חשוב לציין כי בקרב כל הקבוצות ניכר שיפור ברמת האסטיגמציה לאחר הניתוח, וככל הנראה מדובר ביתרון העיקרי של שימוש בלייזר בניתוח פטריגיום כאשר מבוצע על ידי מנתח מיומן ובטכניקות ניתוחיות המפחיתות הישנות המצב.

לאחר הניתוח המטופל צפוי לחוש אי נוחות ואודם בעין לכמה ימים ותידרש הקלה בכאב. הרופא המטפל ירשום טיפות עיניים (אנטיביוטיקה וסטרואידים) בהן חשוב להקפיד להשתמש בתקופה שלאחר הניתוח ובהתאם להנחיות. כמו כן חשוב להגיע לבדיקות במעקב , בהן יכול הרופא לעקוב אחר ריפוי הפצע הניתוחי ולזהות סיבוכים בשלב מוקדם אם קיימים. יש להימנע מפעילות מאומצת במשך כשבוע לאחר הפרוצדורה. זמני ההחלמה משתנים בין אדם לאדם , ובדרך כלל החלמה מלאה מושגת כעבור כחודש במידה ואין סיבוכים.

לאחר הניתוח העפעפיים עשויים להיות נפוחים אך הנפיחות תרד בהדרגה. יכולים להופיע אדמומיות בעיניים, גירוי, יובש ותחושת גוף זר בעין למשך מספר שבועות לאחר ההליך. כמו כן ייתכן שיהיה צורך בהתאמת משקפיים חדשים. עדשת מגע יכולה לסייע עם חוסר הנוחות לאחר הניתוח ,והיא תוסר על ידי הרופא בבדיקות המעקב. חשוב להקפיד לא לשפשף את העיניים , להימנע מג'קוזי, סאונה או מקורות מים שונים, הימנעות מאיפור עיניים במשך 24 שעות לפחות ובהמשך להקפיד על שימוש באיפור בתוקף.

מהם הסיכונים של ניתח להסרת פטריגיום ?

הסיכון העיקרי והשכיח ביותר של ניתוח להסרת פטריגיום הוא הישנות. סיבוך נוסף יכול להיות עלייה בלחץ התוך עייני עקב השפעת התרופות הניתנות לאחר הניתוח, אך מדובר בסיבוך הפיך ובר טיפול. בהתאם להליך הריפוי, עלולה להישאר צלקת קבועה על הקרנית או היווצרות עיוות (אסטיגמציה) שיכולה לפגוע בראייה.

לקבלת פרטים נוספים, אנא מלאו את הטופס ויחזרו אליכם

דילוג לתוכן