ד"ר מייקל מימוני

טיפולים חדשניים לעיניים

הסרת פטריגיום ללא תפרים

ד"ר מייקל מימוני

טיפולים חדשניים לעיניים

הסרת פטריגיום ללא תפרים

לקבלת פרטים נוספים, אנא מלאו את הטופס ויחזרו אליכם

ניתוח להסרת פטריגיום - אנטומיה

הלחמית והקרנית הם שני המבנים המעורבים בפטריגיום. הלחמית היא הרקמה השקופה שעוטפת את הסקלרה (לובן העין) והקרנית היא החלון השקוף שבקדמת העין. שקיפותה חיונית ומאפשרת לאור לחדור לתוך העין ולהתמקד על הרשתית ובכך ליצור תמונה ברורה. פטריגיום הוא מצב שכיח יחסית ושפיר, והינו גוש של רקמות בצורת משולש שגדל מהלחמית אל הקרנית. צמיחה לא תקינה זו עלולה לפגוע באיכות הראייה, והיא יכולה להתפתח בעין אחת או בשתי העיניים, ולרוב נוטה להופיע בצידה של העין הקרוב לאף. פטריגיום עשוי להפסיק לגדול לחלוטין או שממשיך לגדול לאט מאוד על פני הקרנית. הוא מופיע ב 1-15% מהאוכלוסייה ושכיחותו משתנה בהתאם למיקום הגיאוגרפי.

פטריגיום (בעברית: תבלול) הינו מחלה שבה רקמה לא תקינה צומחת מהזווית של העין על גבי הקרנית (שאמורה להיות שקופה). הוא יכול לגרום לצריבה, אודם, אי נוחות, תחושת גוף זר, תחושת יובש, דמעות, וטשטוש ראייה.
פטריגיום עצמו לרוב מהווה גידול שפיר אך מומלץ לאחר הסרתו לשלוח לפתולוגיה ליתר ביטחון. פטריגיום נוטה להתקדם עם הזמן וככל שהוא מתקדם הוא נוטה להשאיר צלקת ולכן מומלץ להסיר אותו כמה שיותר מוקדם.
ניתוח הסרת פטריגיום משולב שתל עצמי עם דבק, מאפשר לבצע את הניתוח ללא תפרים מפחית כאבים, מקטין התפתחות של צלקת ומקטין את הסיכוי שזה יחזור לאורך זמן.

פטריגיום

עין בריאה

ניתוח להסרת פטריגיום

מה הסיבה להיווצרות פטריגיום?

הסיבה המדויקת או הגורמים לפטריגיום לא לגמרי מובנים. פטריגיום נפוץ יותר בקרב אנשים שנחשפים הרבה לשמש או חיים בסביבה יבשה. החשיפה ההדרגתית של העיניים לקרני אולטרה סגול (קרנית השמש) נחשבת לגורם הסיכון המרכזי להתפתחות פטריגיום, וניתן לראות זאת בבירור לפי השכיחות השונה שבין מיקומים גאוגרפיים שונים.

ד"ר מייקל מימוני, רופא מומחה במחלקת עיניים במרכז רפואי רמב"ם ומרצה קליני בכיר בטכניון, סיים את לימודי הרפואה באוניברסיטת תל-אביב בהצטיינות. כחלק מהתמחותו, ד"ר מימוני השלים התמחות במחלות עיניים בקריה רפואית רמב״ם וזכה בפרס מתמחה מצטיין של השנה עבור הישגיו הכירורגיים, הקליניים והמחקריים. כמו-כן, ד"ר מימוני עבר השתלמויות במרכזים הרפואיים הנחשבים ביותר באירופה ובהמשך ביצע תת התמחות כירורגית במרכז מוביל בצפון אמריקה (טורונטו, קנדה) בתחום של השתלות קרנית, ניתוחי קטרקט, עין יבשה והסרת משקפיים בלייזר. במהלך תקופה זו בת שנתיים נחשף ד"ר מימוני לשיטות ניתוח חדשניות והמתקדמות ביותר בעולם. בסוף הפלושיפ זכה ד"ר מימוני בפרס של הכירורג המצטיין של המחזור שלו. עד כה פרסם ד"ר מימוני מעל 180 מחקרים מקצועיים בספרות העולמית, ומשמש כעורך וסוקר עבור עשרות עיתוני עיניים מדעיים מובילים בעולם בתחום הסרת המשקפיים בלייזר, קרנית, קטרקט ועין יבשה. בעבור עבודתו המחקרית זכה ד"ר מימוני במספר פרסים ומלגות לאומיות ובין-לאומיות. בנוסף, ד"ר מייקל מימוני מציג ומשתתף באופן פעיל בכנסים בינלאומיים ופועל כמרצה מוזמן בתחומים של הסרת המשקפיים בלייזר, קרנית, קטרקט ועין יבשה. ד"ר מימוני פועל באופן פעיל ושוטף בהוראת סטודנטים ומתמחים ברפואת עיניים ומעצב את דור העתיד.

האם יש צורך להסיר את הפטריגיום?

לעיתים, אך לא תמיד, יש צורך להסיר את הפטריגיום . עבור חלק מהמטולים שימוש במשקפי שמש או כובע רחב שוליים יספיקו על מנת להאט ולשלוט בצמיחת הרקמה. גירוי בעיניים או אי נוחות שעלולה להיגרם עקב פטריגיום יכולה להיות מטופלת סימפטומטית על ידי טיפות עיניים ובמקרים קלים זה יכול להספיק. אם הפטריגיום מסובך יותר ובעל השפעות שליליות על הראייה, או גורם לכאב וגירוי משמעותיים יש להיוועץ ברופא העיניים בשאלה של פתרון כירורגי – הסרת הפטריגיום. 

בניתוח להסרת פטריגיום מופרדת הרקמה החריגה מהקרנית ומהסקלרה (לובן העין). הטכניקה הכירורגית המסורתית הישנה השאירה פתח חשוף בלחמית היכן שהפטריגיום היה, ומצב זה הוביל לשיעור הישנויות גבוה מאוד לאחר הניתוח. הישנויות אלו הובילו לפיתוח טכניקה חדשה שנמצאת בשימוש נרחב, בה הפתח בלחמית נסתם בעזרת שתל רקמה שהוצאה מתחת לעפעף ונתפר למקומו החדש. החיסרון בשיטה זו הוא שהתפרים עלולים לגרום לאי נוחות בעין במיוחד בתקופת הריפוי, תקופה שעשויה להימשך כמה שבועות.

ההתקדמות האחרונה בניתוח להסרת פטריגיום כוללת ניתוח השתלת רקמה (לאחר הסרת הפטריגיום) אך ללא תפרים, אלא עם דבק כירורגי מיוחד שעשוי מחלבוני קרישה מדם אנושי. ניתוח זה כולל פחות אי נוחות, שיעור הישנויות נמוך והתאוששות מהירה, מה שמאפשר לחזור לתפקוד מלא בתוך כיומיים מהניתוח. התקדמויות נוספות נעשו גם בטיפול בהישנות פטריגיום – מתן טיפול תרופתי במהלך ההליך הכירורגי, אשר מפחית את צמיחת התאים שאינם תקינים.

במהלך ההליך נעשה שימוש בטשטוש ובהרדמה מקומית עם טיפות עיניים על מנת להפחית חרדה ולמנוע כאב. הפטריגיום מקולף בקפידה ומוסר מהעין, וכאמור, על מנת להפחית הישנות מונח שתל רקמה עצמית (שנלקח מתחת לעפעף) מעל האתר שנותר חשוף לאחר הסרת הפטריגיום. דבק כירורגי משמש במקום תפרים להחזקת השתל במקומו. כל ההליך הכירורגי לוקח עד חצי שעה ולאחר הניתוח המטופלים עשויים לחוות כאב ואי נוחות במשך כמה ימים. חשוב להקפיד על ביקורי מעקב לאחר הניתוח כדי לוודא שתהליך הריפוי מתקדם כראוי ושלא מתפתחים סיבוכים שלאחר ניתוח.

האם קיימים סיכונים בהסרת פטריגיום?

ניתוח להסרת פטריגיום נחשב לניתוח קצר ופשוט יחסית ולרוב מבוצע ללא סיבוכים מיוחדים. אולם, כל פרוצדורה עלולה להסתבך או להיות מלווה בתופעות לוואי שחשוב להכיר: זיהום, ראייה כפולה, אדמומיות ממושכת של העין ונפיחות. הכנה וטיפול נכונים לפני ואחרי הניתוח ממזערים את הסיכונים לבעיות אלה. כמו כן , חשוב לדעת שאחד הסיבוכים לאחר הסרת פטריגיום הוא הישנות שלו, גם אם הניתוח היה מוצלח. כאמור, השתלת רקמה עצמית, טיפול מקומי בטיפות, הגנה נאותה על העיניים והימנעות מחשיפה לקרנית שמש (על ישי משקפי שמש או כובע רחב למשל) יכולים להפחית באופן משמעותי את הסיכוי להישנות אך לא למנוע אותה לחלוטין. הודות לניתוח להסרת פטריגיום מטופלים יכולים להנות מבחינה קוסמטית ומשיפור ראייה במידה והפטריגיום פגע בה.

החלמה מניתוח פטריגיום: כאמור, ההחלמה מהניתוח היא בדרך כלל מהירה ופשוטה, וניתן לחזור לשגרה בתוך כיומיים. הדבק בו נעשה שימוש לחיבור שתל הרקמה מתמוסס בתוך כשבוע, ובתוך כמה שבועות העין צפויה להחלים ולחזור למראה הרגיל. כמובן שאם קיימת החמרה או שהעין לא משתפרת בתוך פרק זמן סביר יש לפנות לרופא ולהיבדק.

לקבלת פרטים נוספים, אנא מלאו את הטופס ויחזרו אליכם

דילוג לתוכן